Dobrý design znamená dobrý business
Dobrý design znamená dobrý business
Právě tak by mohlo znít motto druhého ročníku konference Design pro business, kde se nově naše Asociace stala odborným garantem programu. Akci jsme pořádali společně s CzechTrade a přitáhla pozornost zhruba stovky podnikatelů a kreativců. Velký zájem přitáhla především sestava přednášejících podnikatelů a odborníků na design – Martin Wichterle, Aleš Najbrt, Michal Froněk, David Karásek, Klára Poliakov, Eva Slunečková a řada dalších, který děkujeme za účast a poutavé prezentace.
Konference nabídla velmi ucelený pohled na roli designu v podnikání – od historie a úspěchů českého designu přes důležitost průmyslového designu až po firemní branding a vizuál značky.
Podle předsedy AČPD Martina Wichterleho Česko v uplynulé éře úspěšně dohánělo vyspělé ekonomiky, ale nyní se konvergence zpomalila. „Za těch 30 let jsme se stali trošku subdodavatelskou ekonomikou… Jediné, co zbývá, je zvyšování přidané hodnoty,“ uvedl Martin Wichterle. A právě nápaditý design může být tím prvkem, který posune české výrobky před konkurenci a vytvoří onu kýženou přidanou hodnotu, shodli se všichni přednášející zmíněné konference.
Podle Michala Froňka, designéra a architekta, zakladatele studia Olgoj Chorchoj, v tom mohou být na čele právě menší podniky. „Velké firmy, které jsou etablovány na trhu, vlastně přestaly inovovat. Svět potřebuje změnu, změnu přístupu k lidem, k přírodě,“ uvedl Froněk. Tu změnu mohou do byznysu podle něj přinášet právě menší značky, které v tomto směru vítají jakoukoliv pomoc státu.
Zástupci agentury CzechTrade a Ministerstva průmyslu a obchodu v této souvislosti představili novou podporu, kterou stát pro firmy a designéry připravil. Základní pomocí je iniciativa Design Credits v rámci Národního plánu obnovy. „Design Credits umožňuje malým a středním firmám získat příspěvek až 200 tisíc korun na spolupráci s designéry z Adresáře designérů CzechTrade,“ uvedla vedoucí Design Centra CzechTrade Zuzana Sedmerová s tím, že dotace pokryje náklady na práci designéra do výše 85 procent. Spoluúčast samotných firem může být tedy jen zbylých 15 procent. „Velkou výhodou je, že nepožadujeme žádné velké tendry. Firmy si vybírají designéry samy, podmínka je, že musejí být z Adresáře designérů CzechTrade,“ doplnila Sedmerová. „Na tuto iniciativu je vyčleněno 50 milionů korun na období tří let. Letos byla vyhlášena první výzva na 10 milionů korun. V dalších dvou letech přijdou další dvě výzvy po 20 milionech korun,“ dodala. Letošní výzva k podávání žádostí o dotaci běží ještě do 31. července. Vedle samotných firem přestavuje Design Credits samozřejmě dobrou příležitost i pro designéry a designérská studia.