Konference AČPD „Jak se vyrábí design“
Design prodává. Ale jen když vychází z vize firmy
Kvalitní design výrobků představuje významnou přidanou hodnotu a pro firmy je to jedna z cest, jak uspět na trhu doma i v zahraničí. Nesmí ale jít o samoúčelné estetické či funkční řešení, předpokladem dobrého designu je také zapojení do všech procesů ve firmě. Shodli se na tom panelisté konference „Jak se vyrábí design“, kterou Asociace českého průmyslového designu (AČPD) pořádala na letošním Designbloku v pražském Veletržním paláci.
Martin Wichterle, majitel sklářských firem Bomma, Rückl, strojírenské skupiny Wikov a také předseda představenstva AČPD, v úvodu zdůraznil, že česká ekonomika je dosud silně subdodavatelská. Firmy by se podle něj neměly bát jít cestou vlastních produktů, kterým k úspěchu může dopomoci kvalitní průmyslový design. Ten ovšem podle Kateřiny Kadlecové, majitelky společnosti USSPA a místopředsedkyně představenstva AČPD, nesmí být odtržený od procesů uvnitř firmy. „Design není samostatná disciplína, musí prostupovat celou firmou a zapadat do celkové koncepce,“ připomněla.
Důležitost zapojení designérů nejen do návrhu výrobku, ale také do jeho výroby, jejíž nároky musí zohlednit, zdůraznil také Patrik Kreysa, spolumajitel společnosti Ravak. „Designér byl u nás zpočátku považován za člověka, který nerozumí výrobě a prodeji. Totéž platilo opačně. Oba týmy se začaly doplňovat až poté, když jsme design začlenili do našich firemních hodnot,“ doplnil své zkušenosti.
Jeden z panelů konference se věnoval také vazbám designu na prodej a marketing. Klára Poliakov, marketingová ředitelka firmy Lasvit, připomněla, že dobrý design by měl pomoci značku propagovat nejen u firemních zákazníků, ale i koncových uživatelů. I tady je ale důležité, aby designér nebyl odtržený od dlouhodobých strategií a potřeb. „Ideální stav je, když designér ví, co od něj očekává nejen firma, ale i zákazník,“ vysvětlil na konferenci Roman Vrtiška, kreativní ředitel Ravaku a spolumajitel designérského studia Vrtiška & Žák.
Konference „Jak se vyrábí design“ se zaměřila také na stav české designérské scény. Podle Davida Karáska, spolumajitele společnosti mmcité a místopředsedy AČPD, generují české školy řadu designérských osobností, které mají nápady, často jim ale chybí zkušenosti ze spolupráce s firmami. Pomoci provázat designérskou a výrobní sféru si klade za cíl také Asociace českého průmyslového designu, která má již 25 členů, od výrobců skla a nábytku, až po hračky či spa. „Spojuje nás nejen zájem o kvalitní průmyslový design, ale také způsob uvažování. Chápeme produktový design jako přidanou hodnotu, součást kvality a také příležitost pro růst v exportu. Zároveň ho vnímáme jako nástroj pro budování dobrého renomé Česka v zahraničí,“ zdůraznila Kateřina Kadlecová.