TZ: Design je investicí do tváře značky. Projekt Mapování KKO ukáže jeho skutečnou sílu

29. 11. 2024 – V Česku startuje historicky první celostátní mapování kulturních a kreativních odvětví, jehož realizátory se staly profesní asociace, výzkumná a akademická pracoviště. Gestorem projektu, podpořeného prostředky z Národního plánu obnovy, je Ministerstvo kultury. Projekt mapuje celkem devět odvětví včetně designu, jehož výzkumu se zhostila Asociace českého průmyslového designu (AČPD).

Česko jako značka

Obor designu tvoří nedílnou součást inovace průmyslu. Cílem Asociace českého průmyslového designu je představit široké možnosti uplatnění designu v průmyslu a výrobě, které je oboustranně výhodné pro designéry i firmy. Záměrem projektu je popsat klíčové charakteristiky oboru, jeho potřeby a vztahy mezi podnikajícími subjekty. A také zmapovat socioekonomický přínos designu (v širším smyslu projektu všech kreativních odvětví).

Prostřednictvím projektu chceme v AČPD získat relevantní data, o která se můžeme opřít při dialogu se státní správou a institucemi, mimo jiné při jednáních o systémové podpoře a rozvoji našeho odvětví. Naším cílem je rozvíjet spolupráci se státními institucemi a ukázat jim, že rozvoj designu je i rozvojem povědomí o národním brandu Česka doma i v zahraničí a prostředkem ke zvyšování konkurenceschopnosti českých firem, potažmo celé naší ekonomiky.

Design jako přidaná hodnota

Posláním designu je nacházet optimální řešení v průniku kreativity a technického zadání a efektivně propojovat estetickou a funkční stránku produktu. Design je investice, kterou charakterizují pojmy jako hodnota, inovace a jedinečnost. Design je ale také forma creative thinking, která propojuje široké spektrum oborů.

Jako obor má design svou vlastní definici v rámci nomenklatury CZ NACE, v níž je evidován pod číslem 74.10. Ta zjednodušeně říká, že design je kreativní odvětví, který prochází napříč technickými obory a tvoří identitu značek a produktů od zubního kartáčku po automobily. (Přečtěte si celou definici.)

Prostřednictvím našeho šetření chceme zmapovat reálnou velikost oblasti designu, její potřeby a také propojení a dopad na ostatní odvětví. Naším cílem je identifikovat potřeby jednotlivých podskupin subjektů, které reprezentujeme, lépe jim porozumět a přispět tak k co nejefektivnějším jednáním s institucemi.

Design si zaslouží být vidět. Buďte u toho!

Design je mostem mezi uměleckými obory a průmyslovou výrobou. Od módního návrhářství a designu skla, přes design bytových doplňků a předmětů denní potřeby až po design dopravních prostředků a strojů. Mimořádně pestrá je i škála subjektů, které obor reprezentují – od individuálních živnostníků přes neformální studiová uskupení až po velká studia a firmy s mnoha zaměstnanci.

Jste designéři? Navrhujete svítidla, nábytek, tvoříte design interiérů, grafické materiály, navrhujete design dopravních prostředků nebo třeba šperků? Chcete ukázat, že to, co děláte, má hluboký smysl? Podpořte svůj obor vyplněním dotazníku, k němuž se můžete přihlásit prostřednictvím tohoto formuláře. Více o strategii a podpoře KKO najdete zde.

Jak budeme postupovat?

Mapování je rozděleno na jednotnou kvantitativní část a na kvalitativní část, která je doplněna oborovými specifiky jednotlivých výzkumných okruhů. Dotazníky jsou anonymizované a poskytnutá data jsou pro maximální bezpečnost chráněna unikátními hesly pro každý subjekt. Subjekty oslovujeme na základě datasetu MK, nebo se mohou přihlásit samy prostřednictvím registračního formuláře.

Výstupem pak bude sada analytických materiálů o stavu a potřebách firem a asociací reprezentujících podnikatele v KKO tak, aby stát získal přesnější představu o počtu, velikosti, přínosech i potřebách těchto průmyslových odvětví a mohl efektivně nastavit jejich podporu. Více o strategii a podpoře KKO najdete na webu Ministerstva kultury ČR.

V druhém plánu projektu jsme se rozhodli formou zvláštního dotazníku oslovit přední výrobní firmy na českém trhu, které které systematicky pracují s designem. Ať už na vývoji produktů, obalů nebo třeba vizuální identtity své značky. Jde o všechny naše členské a firmy a několik desítek dalších společností, které u nás patří mezi špičku v oboru. Skrze tuto část průzkumu máme za cíl ukázat, do jaké míry design proniká do sféry výrobního průmyslu.

Kdo stojí za AČPD?

Asociace českého průmyslového designu je neziskovým profesním sdružením 26 firem, jejichž společným jmenovatelem je převažující průmyslová výroba v Česku a systematická práce s designéry.  Členy AČPD jsou firmy jako Bomma, Lasvit, mmcité, Ravak nebo třeba Ton, a další přední značky, které tvoří základ českého designu.

Asociace propojuje dialog s majiteli firem, státními a vzdělávacími institucemi a odbornou i širokou veřejností. Vznikla se záměrem propagovat design jako nedílnou součást inovace a nástroj konkurenceschopnosti na našem i světovém trhu a jako přidanou hodnotu produktu, která vytváří unikátní příběh značky a přispívá ke zvyšování povědomí o národním brandu.